FUARCILIK SEKTÖRÜ TÜM DÜNYADA BÜYÜME TRENDİNİ SÜRDÜRÜYOR
Fuarcılık sektörü, oluşturduğu doğrudan ve dolaylı ticari potansiyeli ile tüm dünyada büyüme trendini sürdürüyor. Halihazırda 87 ülke/bölgeden 865 üyesi bulunan Küresel Fuar Endüstrisi Birliği’nin (UFI) 2023 yılı verileri itibariyle; dünyada toplam 42,1 milyon m2 olmak üzere 1.425 fuar alanı bulunuyor ve yılda yaklaşık 31 bin adet ticaret fuarı gerçekleştiriliyor.UFI’nin açıkladığı rakamlara göre; tüm dünyada düzenlenen fuarların yıllık ekonomik büyüklüğü 137 milyar doları buluyor. Doğrudan ve dolaylı olarak 3,4 milyon kişiye istihdam sağlayan dünya fuarcılık endüstrisi, 330 milyar dolarlık iş hacmine de aracılık ediyor.
Dünya ve Türkiye ekonomisinde gerek ticaret hacmi gerekse istihdam sayısıyla önemli bir yere sahip olan fuarcılık sektörünü mercek altına aldık…
DÜNYADA HER YIL 31 BINDEN FAZLA FUAR DÜZENLENIYOR
UFI tarafından açıklanan 2023 yılı verilerine göre; dünyada her yıl yaklaşık 31 bin fuar düzenleniyor. 4,5 milyon firmanın stant açtığı bu fuarlara, 350 milyondan fazla ziyaretçi katılım gösteriyor. UFI verilerine göre; katılımcı ve ziyaretçilerin bir araya gelerek harcadığı miktarla birlikte, fuar endüstrisinin yıllık ekonomik büyüklüğü 137 milyar ABD dolarını buluyor.
Pandemiden ciddi şekilde etkilenen küresel fuarcılık sektörünü 2019 itibariyle ele aldığımızda, UFI ve Oxford Economics iş birliği ile 2022 yılında hazırlanan küresel fuar endüstrisinin ekonomik etkilerine yönelik rapora göre; 2019 yılında düzenlenen fuarlarda 5 milyon katılımcı yer aldı ve bu fuarları 353 milyon kişi ziyaret etti. 2022 yılında fuarlar 334,5 milyar dolar iş hacmine aracılık etti, 3,4 milyon kişiye istihdam ve GSYİH’ya 200,7 milyar dolar katkı sağladı. Yine UFI’ye göre; 2024 yılında fuarcılık endüstrisi gelirlerinin 2023’e göre %15 yükselmesi bekleniyor. Dünyada 1217 fuar alanı bulunuyor, bu fuar alanlarının toplam büyüklüğü ise 50.000 m2 ’den büyük. Dünyadaki fuar alanlarının yarısına yakını Avrupa’da bulunuyor. Fuar alanı sayısında Avrupa’yı sırasıyla Kuzey Amerika, Asya[1]Pasifik bölgesi, Orta-Güney Amerika ve Orta Doğu Afrika bölgesi takip ediyor.
KAPALI FUAR ALANI SIRALAMASINDA ÇİN İLK SIRADA
Fuarcılık sektörümüzün global düzeydeki yerine baktığımızda, yine UFI’nin 2023 yılı Dünya Fuar Alanları Haritası raporuna göre, kapalı fuar alanları itibarı ile 12.354.706 m2 alanı ve %29,3’lük payı ile Çin ilk sırada yer alırken, Çin’i sırasıyla 6.260.874 m2 alanı ve %14,9’luk payı ile Amerika, 3.142.694 m2 alanı ve yaklaşık %7,5’lik payı ile Almanya, 2.430.390 m2 alanı ve %5,8’lik payı ile İtalya takip ediyor. Türkiye ise 711.752 m2 alanı ve yüzde 1,7’lik payı ile 10. sırada yer alıyor.
TÜRKIYE: FUARCILIK SEKTÖRÜNÜN PARLAYAN YILDIZI
Türkiye, coğrafi konumu ve ekonomik potansiyeli nedeniyle fuarcılık sektörü için önemli bir pazar konumunda bulunuyor. Türkiye’deki fuarcılık sektörü, başta İstanbul, Ankara ve İzmir olmak üzere, birçok şehirde faaliyet gösteriyor. Özellikle doğu ile batının buluşma noktası İstanbul, fuarcılık için önemli bir lokasyon olarak öne çıkıyor ve en büyük fuar merkezlerine ev sahipliği yapıyor. Dünyanın önemli ticaret merkezlerine 3 saatlik uçuş mesafesinde yer alan İstanbul; hem çevre illere hem de çevre ülkelere; hava, deniz ve kara yolu ile ulaşımda kolaylıklar sağlıyor. Avrupa ülkelerinin yanı sıra; Ortadoğu, Kuzey Afrika, Türki Cumhuriyetler ve Balkan ülkelerindeki yatırımcılar, 3 saatlik bir uçuşun ardından İstanbul’a ulaşıp fuarları ziyaret edebiliyor.
“PANDEMI SONRASI TÜRKIYE’DE FUARCILIK SEKTÖRÜ SIÇRAMA YAPTI”
2022 yılında ülkemizde düzenlenen pek çok uluslararası fuarın tam dolulukta düzenlenmesi, mevcut yerleşim planlarına 2023 yılında yeni salonların da eklenmesi ile sonuçlandı. Sektördeki firmalar ve organizasyonlar, dijital fuar platformlarına yönelerek fuar organizasyonlarına farklı bir boyut kazandırdı. Bu sayede, Türkiye’deki fuarcılık sektörü, pandemi koşullarına rağmen faaliyetlerini sürdürerek dünya çapındaki firmalar ve ziyaretçilerle dijital ortamda bir araya gelmeyi başardı. Yurt içinde düzenlenen pek çok ulusal nitelikteki fuarın uluslararası statüye kavuşturulması çalışmaları büyük ivme kazandı. 2022 yılında yaşanan bütün bu olumlu gelişmeler Türkiye’yi, dünya fuarcılık sektörünün parlayan yıldızı haline getirdi. Yeniden özgüvenini kazanan sektör, Türkiye’de düzenlenen başarılı fuarlarını yurt dışına da taşıma çalışmalarını hızlandırdı.
“TÜRKIYE’DE FUAR ORGANIZE EDEN 352 FIRMA VAR”
Fuar sayısı, katılımcı sayısı ve kiralanan stant alanı gibi çeşitli parametreler esas alınarak yapılan hesaplamalarda, Türkiye’nin dünya fuarcılığından aldığı payın yaklaşık %1,5-1,6 civarında olduğu görülüyor. Türkiye’de düzenlenen fuarlar arasında, inşaat, mobilya, gıda, tekstil, turizm, savunma sanayii, sağlık, enerji, otomotiv ve bilgi teknolojileri gibi birçok sektöre yönelik fuarlar yer alıyor. TOBB’un 2023 fuar düzenleyicileri listesinde 352 firma yer alıyor. Ancak bu firmaların sadece bir kısmı her yıl fuar düzenliyor. Bazı firmalar 2-3 yıllık periyotlarla fuar düzenlerken bazı firmalar yetki belgesi almalarına rağmen ekonomik, organizasyonel veya alan tahsis sorunları nedeniyle fuarlarını iptal etmek zorunda kalıyor.
“TÜRKIYE’DE HER YIL 500’E YAKIN FUAR DÜZENLENIYOR”
Türkiye Odalar ve Borsalar Birliği (TOBB) verilerine göre; 2023 yılında Türkiye’de toplam düzenlenen toplam fuar sayısı 433’e ulaştı. Bu fuarların da 316’sı ulusal, 117’si uluslararası nitelikte oldu. Türkiye’de düzenlenen fuarlar içerisinde ihtisas fuarlarının öne çıktığı görülüyor. İhtisas fuarları Türkiye’de düzenlenen fuarların yaklaşık yüzde 98’ini oluşturuyor. 2023 yılında Türkiye’de toplam 3.605.755 metrekare alanda düzenlenen 433 fuarlarda; 64.151 katılımcı yer alırken bu fuarları 17.196.245 kişi ziyaret etti. 2023 yılında düzenlenen uluslararası fuar sayısı 117 oldu. Bu fuarlara 12.807 uluslararası katılımcı, 426.744 uluslararası ziyaretçi katıldı. TOBB verileri çerçevesinde hazırlanan bu tabloya göre; Türkiye’de gerçekleştirilen tüm fuarlar bakımından İstanbul, fuar sayısından %45, katılımcı sayısından %60, ziyaretçi sayısından %26 ve kiralanan stant alanı bakımından %54 pay alıyor.